kin píše:
Jak by ta země mohla vypadat
Zničeně tam, kde válka udeřila přímo, a vyčerpaně tam, kde ještě ne.
Zničené části mohou zahrnovat věci jako vypleněné nebo opuštěné vesnice, hromadné hroby v místech bojišť (nebo prostě jen hromady mrtvol), spálená pole, zbořené mosty, cesty zatarasené pokácenými stromy nebo stržením jejich částí zařezaných do úbočí kopců atp. Místy půjde narazit na různé artefakty války - rezivějící zbraně, zničená brnění, opuštěné zákopy, zahozené katapulty... sem tam nějaké dramatické prvky, různé mrchožrouty ve smečkách nebo hejnech atp.
...tohle je otázka stylizace prostředí a okolí. Připrav si pár věcí, které budeš při popisech omýlat pořád dokola a dokola a dokola. Něco dost obecného, aby to zapadlo všude možně, dost válečně-obyčejného, aby dávalo smysl, že se na to naráží všude. Zbořeniny, neobdělaná pole atp.
Na každé sezení si pak připrav dvě tři specifické věci spojené s tím, co se v daném místě dělo (hromadný hrob, opuštěný katapult, vybitá vesnice plná pouze pár přeživších znásilněných žen a malých dětí...)
kin píše:
lidi tam
Budeš mít lidi které válka přímo zasáhla a zlomila. Zraněné a zmrzačené, znásilněné, s pozabíjenými rodinami. Ať už se stalo cokoliv, smysl jejich života zmizel a oni jsou "vnitřně mrtví", snaží se přežít "ze setrvačnosti" resp. z "primárního pudu".
Budeš mít lidi, kteří ztratili co měli, ale buď zachránili aspoň něco (blízké, kus majetku...) nebo kteří jsou vnitřně tvrdší a nezlomilo je to. Budou na útěku ve snaze najít nový začátek někde jinde, v bezpečí nebo alespoň někde kde čekají, že když je tam válka dostihne, nezasáhne je tak tvrdě. V historickém settingu budou dost možná viděni jako zločinci (protože nevolnictví a zákony o stěhování) a v jiných zemích budou viděni jako přivandlovalci a zločinci (což bude i pravda, protože tehdy nebyly sociální programy pro uprchlíky zaštítěné mezinárodními smlouvami a organizacemi...)
Budeš mít lidi, kteří ztratili hodně, ale snaží se přežít do lepších dob. Statkáře bez nádeníků, co se snaží obdělat alespoň nějaká pole, manželku řemeslníka snažící se uživit rodinu, než se manžel vrátí z války - lidi, co dělají zoufalé věci, aby přežili do dalšího dne, ženy co se staly prostitutlkami, děti, co kradou pro sourozence atp, obchodníky, kterým zkonfiskovali většinu obchodních zásob, šlechtic, co ztratil všechny své syny atp.
a budeš mít lidi, co na válce vydělávají. Část budou jedinci s velmi nízkým morálním standardem co se dají na dráhu zločinu (lichváři, pašeráci, ilegální obchodníci s jídlem a léky, obchodníci těžící z konexí z nichž se náhle stanou "grey lordi", v podstatě mafiánští kmotři...) a část budou lidé se "špinavými" profesemi, stále stejně opovrhovaní, ale náhle pro všechny potřební (hrobaři atp.)
Přihoď taková NPC všude, kam skupina přijde. Vygeneruj si 20-30 takových z každé kategorie a cykluj to. Je jedno, že se sem tam budou opakovat - mnoho lidí bude v době války potkávat podobný osud.
Z příběhově důležitějších postav zasaď alespoň některé do některé z těch kategorií, ale každé dej trochu odlišnější příběh do pozadí.
To Ti vygeneruje přímou interakci s tím, co válka znamená.
Běžní lidé co válkou nejsou dotčeni z první ruky jí budou trpět také - nedostatek nebo pocit nedostatku spolu s nejistotou budoucnosti přimějí všechny uvažovat v mnohem kratším časovém výhledu. Víc lidí začne žít ze dne na den, většina ve smyslu snahy přestát co nejpíp, pár z nich upadne do filozofie carpe diem a budou užívat co můžou, dokud můžou. Běžný život se stane šedějším a depresivnějším, s náhlými výkřiky veselí, oslav bez důvodů atp.
kin píše:
typy questu, co se k takovému konfliktu váží?
průzkumy
sabotáže
shánění zásob
lov na zrádce nebo dezertéry
likvidace různých banditů (co se verbují z dezertérů nebo lidí, co o všechno přišli)
výběr daní a válečných desátků (v místech, kde už alespoň zdánlivě nic nezbývá)
doručování zpráv (rychle, tajně, do obležení...)
hledání ztracených lidí, popř. jejich extradikce z armádních řad
infiltrace
příprava různých předmostí v dosahu nepřítele před příchodem vlastních jednotek
krytí ústupu
přesvědčování mocných neangažovaných jedinců k tomu, aby se zapojili (ať už těch z "ciziny" nebo vlastních, co mají dost moci, aby se sami "odřízli" - ať už jde o čaroděje co obehnal svůj dům plamennou stěnou nebo o vyhlášeného kapitána, co zmizel v námořnickém podsvětí s tím, že už má admirality a války plné zuby)
doprovod zásobovacích karavan
strážení míst (dobrý prostor pro lokální interakční zápletku stranou samotného "čekání na akci" - ta nakonec ani nemusí přijít)
...
kin píše:
Aby to nebyla klasická fantasy kampaň jen s trochu upravenými kulisami?
Cena za překračování hranic - průběžný pokles morálních standardů jdoucí ruku v ruce s rostoucím zoufalstvím.
Tohle je hodně o tom, jak moc zmixuješ prvky z prostředí s příběhy různých NPCček. V zásadě čím víc budeš vkládat dříve zmíněné, tím intenzivnější efekt vytvoříš - pokud chceš gradaci věcí, pak začni zlehka a pak přitvrzuj. Do toho je dobré stanovit nějaké hranice toho, co se nedělá - nějaká "nepsaná pravidla války", která pak budou různá NPC překračovat - nebo která budou překračovat i sami hráči. To následně samozřemě vyvolá odvetu ze strany nepřítele a dojde k další eskalaci konfliktu (vy jste začali podminovávat vesnice a vyhazovat nám je i s obyvateli do povětří pod nohama, když do nich dorazíme? No, vzpomínáte, jak jsme na vás při obléhání házeli mrtvoly a splašky? Ne? Tak nebojte, my vám teď takových vzpomínek zařídíme tolik, že těch výbuchů budete ještě krutě litovat... vy jste nás začali odstřelovat mrtvolama, abyste šířili choroby? No, vzpomínáte, jak jsme vám v cestě při ústupu otrávili studny? Ne? Tak odteď si možná začněte tahat vlastní vodu... Jo tak vy teď trávíte studny? No tak...)